חוסן זוגי ומשפחתי בעתות חירום – חרבות ברזל

הזמנים הקשים ביותר יכולים להוציא מאיתנו את הרע ביותר, אך גם את הטוב ביותר. מצבי משבר וחירום מפגישים אותנו עם הפגיעוּת שלנו, אך גם מהווים גם הזדמנות ללמוד על החוסן הנפשי שלנו ולהרחיב את הגמישות בהסתגלות למציאות משתנה.

מצבי חירום משבשים את שגרת חיינו, ומפרים את האיזון שלנו. אחד מגורמי המפתח המנבאים את כושר ההתאוששות שלנו הוא חוסן משפחתי, הכולל את "האפיונים של משפחות המסייעים להן להיות עמידות יחסית בפני שיבושים (Disruptions) ולהפגין גמישות בהסתגלות למציאות משתנה. 

המודל הבא משמש "מפה" שיכולה לסייע לנו לפתח את החוסן המשפחתי שלנו "תוך כדי תנועה", ולפתח נתיבים חדשים לחוסן משפחתי בהתמודדות עם שיבושים בשגרה, איומים ביטחוניים, חרדות כלכליות וחוסר הוודאות.

אבני הבניין של חוסן משפחתי:

קיימים שלושה מרכיבים עיקריים של החוסן המשפחתי (Walsch, 2012).

  1. התארגנות
  2. תקשורת
  3. משמעות

נוכל להסתייע בשאלות הבאות:

התארגנות

  • היערכות – כיצד מתארגנת המשפחה בימים אלה בכל הקשור למוגנות ושגרת החירום? איך מתייצבים בלב המערבולת? איך אנו שומרים זה על זה (כולל הקפדה על ההנחיות פיקוד העורף, שגרת חירום וכו)? איך מתבצעת חלוקת התפקידים וכיצד מתחלקת האחריות בין בני הזוג/משפחה?
  • ניווט בין שגרה וחירום – כיצד מנווטים בין שגרה (עבודה, משימות שוטפות, סידורים) לבין "דרישות" העולות עקב המציאות המשתנה? מה מאפשר את ההתגמשות בתכנון?
  • בילוי משותף – כיצד מבלים יחד? כיצד "מטעינים מצברים"? עד כמה מותאמות הפעילויות המשפחתיות לגילאים השונים (כולל תינוקות וזקנים)?

תקשורת

  • מידע – כיצד עובר מידע בין בני המשפחה? האם התקשורת ברורה? איך מעדכנים ומתעדכנים (מקורות מהימנים והימנעות מפייק ניוז ושמועות)?. איך מתקיימת התקשורת הדיגיטלית (קבוצות ווטסאפ וסרטונים)?
  • אכפתיות – מתעניינים? יוזמים קשר? איך מקשיבים זה לזה?. איך מגיבים לתקשורת של בן משפחה שנראה מפוחד, מדוכא או כועס? האם מתעלמים ממצוקתו או שמא "יורדים עליו" בשל היותו "חלש"? איך מווסתים רגשות?. איך מאזנים בין דאגה אכפתית לעצמי ודאגה לאחרים? איך מתמודדים עם החרדה? איך נראה הביחד המשפחתי? באיזו מידה זה השתנה בעקבות המצב.
  • סובלנות – האם יש מקום במשפחה לביטוי תפיסות שונות למצב מצד בני המשפחה? האם יש מרחב להשמעת "קולות" ודעות שונות? קבלה של דרכי התמודדות שונים לעומת התבצרות ב"מי צודק", השתקה, גינוי או זלזול? מהו טון הדיבור בשיחות סביב אקטואליה?

משמעות

  • מקורות כוח – מה חיזק אתכם בתקופות קודמות? מה מחזק אתכם היום?
  • מערכת אמונות – מהם המסרים העוברים במשפחה? מהן האמונות שמהן אתם שואבים כוח ותקווה? איך שומרים על פרספקטיבה?
  • צמיחה מתוך התמודדות עם קושי – איך מטפחים במשפחה אקלים של אכפתיות? איך מרחיבים את בסיסי הביטחון, כבסיס לאקספלורציה וGrowth mindset? מה לומדים מתקופה זו על הצרכים הייחודים של בני המשפחה, על מה שחשוב לכם? מהו הנרטיב  שהייתם רוצים לייצר על התגייסות של המשפחה שלכם בעתות חירום? איך באה לביטוי האחריות והערבות ההדדית במשפחה הבין דורית בזמנים אלה?

גמישות היא הליבה של חוסן משפחתי. שלושת המרכיבים של חוסן משפחתי אינם משתנים קבועים. מדובר בתהליכים של התמודדות והסתגלות על ציר הזמן. בכל שלב ושלב של מצב החירום יש אתגרים חדשים, ואתם גם הזדמנויות חדשות.

הגמישות מאפשרת גילוי יצירתיות והרחבת היכולת ל-BOUNCING FORWARD ולא רק BOUNCING BACKWARD.

 

חוסן משפחתי: המקור- Marianna Pogosyan

 

(עדכון  10.2023 – חלק ב מהמאמר עוסק בכלים מעשיים לחיזוק החוסן המשפחתי.  חלק א' מהווה גרסה מקוצרת של המאמר המקורי. המעונינים במקורות, לינקים או הרחבה מוזמנים לפנות ואשלח.