ב.מ.פ: בחירה, מיצוי, פיצוי

מהם העקרונות שיאפשרו לנו למצות את היכולות הטמונות בנו תוך התמודדות עם שינויים?

ב.מ.פ הינם ראשי התיבות של התיאוריה המכונה אופטימיזציה סלקטיבית עם פיצוי (Baltes & Baltes, 1990) Selective Optimization with Compensation – – ובקיצור SOC . את המודל, המבוסס על עבודתו של פול באלטס, פסיכולוג גרמני שעסק בחקר מעגל החיים (life span), הכרתי בזכות ניצה איל, פסיכולוגית, חוקרת במכון הרצוג לחקר ההזדקנות והזקנה ומרצה באוניברסיטת תל אביב.

מודל ב.מ.פ עוסק אמנם בהתמודדות עם ההזדקנות ובעקרונות המאפשרים הזדקנות מוצלחת, אך אפשר להחיל אותו על תחומים רבים של התמודדות עם שינויים בחיים.  

עקרון הבחירה – 

עלינו לבחור במה להתמקד ולהכיר בכך שאיננו יכולים להיאחז בכל. חשוב, על כן, להציב סדרי עדיפות ולבחור משימות מרכזיות ותחומי עניין מבין האפשרויות הקיימות ב"תפריט" חיינו. אי אפשר לשמור בכל התחומים על רמת התפקוד שהייתה לנו קודם. קיימים מצבים בהם נדרש לצמצם את טווח הפעילות ולזהות את החוזקות ואת התחומים שכדאי להשקיע בהם מבין תסריטים אפשריים. בחירה המבחינה בין עיקר וטפל חוסכת אנרגיה ומאפשרת לנו לשמור על תחושת שליטה בחיינו.

עקרון המרב – 

בתחומים שבחרנו נשקיע זמן ומשאבים רבים ככל האפשר ונחפש דרכים אופטימאליות לתפקד בהם במיטבנו. לעתים יש צורך בטיפוח ו"ליטוש" המיומנויות העומדות לרשותנו בכדי שנוכל להגיע לתפקוד המרבי.

עקרון הפיצוי – 

לעתים יש צורך בפיצוי על יכולות שנפגעו ונשחקו. נוכל להיעזר לשם כך בגיוס המשאבים הפנימיים וב"רזרבות" שקיימות לכל אדם, וכן באמצעים טכנולוגיים, באנשים אחרים, בעזרים או בשיטות חלופיות.

Zurich

 

 Baltes, P. B. (1997). On the incomplete architecture of human ontogeny: Selection, optimization,  and compensation as foundation of developmental theory. Ameri