Caring – אכפתיות המאפשרת לאחֵר לצמוח

האכפתיות מאפשרת לאחֵר להיות עצמו, לממש את עצמו, ולצמוח, טוען הפילוסוף מילטון מאיירהוף ( Mayerhoff ) . ספרון דקיק שכתב בשם ON CARING היווה עבורי מקור השראה משמעותי  הן בעבודת הדוקטוראט שעסקה באכפתיות ביחס לאחר, והן בעבודה עם צוותים על טיפוח אקלים של אכפתיות. 

להלן שמונה היבטים מרכזיים של אכפתיות ( CARING ):

1. ידיעה

אין אכפתיות ללא התענינות ונכונות להתוודע לאדם האחר, להכיר את צרכים ואת מה עשוי לתרום להתפתחות שלו. קיים קשר עמוק בין תהליך ההתוודעות עם כוחותיו ומגבלותיו של אדם אחר, ובין ההתוודעות לכוחות ומגבלות שלנו עצמנו.

 2. הסתנכרנות 

באכפתיות קיימת הסתנכרנות (היתאמות) למקצבים שונים של האחר. היא מחייבת מאיתנו גמישות ויכולת להתאים עצמנו לאחר (ובפרט שהצרכים של האחר יכולים להיות שונים משלנו. האכפתיות מאופיינת גם ביכולת לנוע קדימה ואחורה ולשנות נקודות מבט, תוך התמקדות בפרטים או בתמונה הרחבה, בהתאם לצורך.

ההסתנכרנות המתאפשרת מתוך אכפתיות מגבירה את הסיכוי שנשים לב לשינויים המתרחשים מרגע לרגע (רגש, תחושה, מגע, מבט, וכו')

3. אורך רוח

הסובלנות פותחת מרחב המאפשר לתהליכים טבעיים להתרחש ולאחֵר לצמוח בדרכו ובזמן שלו.

4. אמון

הסכמה לשחרר (to let go)  את הנחות היסוד שלנו, להרפות ולאפשר לו להיות עצמו, ולכבד את האחר ואת מה שחשוב לו, במקום לכפות את דרכנו עליו.

5. כנות

אכפתיות אמיתית כרוכה בפתיחות ובאותנטיות שיש בה "צליל של אמת" במפגש עם עצמנו ואחרים.

6. ענווה 

הכרה בפגיעות שלנו, בכך שתמיד יש לנו מה ללמוד, מכל אחד, ומכל מקום.

7. תקווה

היא האמונה באחר, בכוחותיו וביכולתו לצמוח, אמונה שאין לבלבל בינה לבין תקוות שווא או אשליות (wishful thinking)

8. אומץ

נכונות ללכת אל עבר הלא-נודע בעיניים פקוחות. אומץ זה מונחה על ידי תובנות מניסיון העבר ובו זמנית גם פתוח וקשוב להווה ולמתהווה.

אין תכליתה של האכפתיות "לסלק" כאב או "למחוק" אובדן, אך היא מפיגה בדידות, מעלה תקוה ותורמת לבריאות הנפשית ולרווחה.

The Science of Caring

המדע של אכפתיות שצמח מגישתו של מאיירהוף ופילוסופים אחרים שעסקו באכפתיות, תורם להעמקת ההבנה של הנסיבות המאפשרות לנו למקד את  תשומת הלב שלנו באדם ממנו אכפת לנו, ולא רק בעצמנו. היא מאפשרת לנו להתחשב בצרכיו, ברצונותיו ובהעדפותיו של אדם אחר, מבלי לשכוח את עצמנו.

הקשבה מתוך אכפתיות מאפשרת לנו להקשיב לא רק למה שמרגיש נוח, אלא גם להרגשת הכאב מהי,  להישאר ערים ולהיפתח למה שאנחנו מרגישים, לזהותו ולהכיר בו כמיטה יכולתנו בכל רגע.

האכפתיות הולכת יד ביד עם נדיבות  והכרת תודה, והיא חלק מרכזי מנתינה וקבלה בתוך מערכות יחסים. ככל שאנחנו לומדים להתייחס באכפתיות גם אל עצמנו, הולכים ומתרחבים מעגלי האכפתיות והחמלה.

"לדאוג לאדם אחר, במובן המהותי ביותר, משמע לסייע לו לצמוח ולממש את עצמו"

Mayeroff, M. (1971). On caring

 

https://prezi.com/igmip9r29u